Post

The Substance, by Coralie Fargeat. How to make a film out of the filmmaker's brutal despise of the female gender.

Immagine
"How to Make a Horror Film Out of the Filmmaker's Brutal Disdain for her own Gender .”  A review of  Coralie Fargeat’s anti-feminist stance in The Substance (2024). When a friend first recommended  The Substance  to me, mentioning its thematic association with Dorian Gray, I assumed, perhaps naively, that the protagonist would be male. However, I did not investigate further, and was consequently unprepared for the film's content. Upon viewing the film at the Odeon in Oxford one evening of October 2024, it quickly became evident that the director sought to engage with the tradition of narratives exploring the theme of the "double"—as exemplified in works ranging from Frankenstein to The Picture of Dorian Gray —and construct a “mirror” image to represent duality within the complex identity of a troubled female psyche. And in doing so, she appealed to iconic cult horror films such as Alfred Hitchcock’s Psycho (1960) and Stanley Kubrick's Shining (1980). The d...

Hockey Club Salerno - Finalisti per la Campania della gara Nazionale delle Finali dei Giochi della Gioventù 1970.

Immagine
 Poster recuperato e  fotografato dal compagno di squadra e amico di una vita Luciano Martinoli in cui i nostri nomi compaiono come campioni regionali della Campania (4 pattinatori, categorie allieni e juniores) dell'Hockey Club Salerno alla gara Nazionale delle Semi-Finali dei Giochi della Gioventù.

Erminia Passannanti: 3 Poesie 2022: "Vendetta", "1 maggio", "Come in fotografia".

Erminia Passannanti 3 Poesie  marzo-giugno 2022 Vendetta Avevo pensato di vedere bruciare la foto del suo volto su una candela, nera che l'avviluppava tutta. Mi ero procurata vestigia e materiale, con la verve del complotto: una ciotola, dell'acqua benedetta, un filo anch'esso nero da avvolgere tre volte intorno al dito, una preghiera rituale da bisbigliare mentre la guardavo a mani giunte, accartocciarsi e scomparire tra cirri di nera morte. L'ho fatto. Ho visto Troia ardere e cadere, in fiamme e cenere, con le ali infangate del disastro. Ne ho raccolto i brandelli su uno specchio con una lametta. Mi sono chiesta se avrebbe funzionato, e l'ho sperato. Ho sepolto lontano da casa, avvolti in stagnola, i nauseabondi resti della carcassa arsa. Attendo l'avverarsi della mia vendetta. Salerno, 17 marzo 2022 1 maggio C'era una volta una fontana antica, così antica che solo qualche vecchio conosceva la sua vera storia, una storia realistica e fiabesca, che è la nos...

NATA LIBERA, Antologia di voci in difesa delle donne. A cura di Claudia Manuela Turco.

Immagine
  NATA LIBERA. Voci in difesa delle donne Autrici e autori dei testi antologizzati: Lucianna Argentino, Michele Brancale, S. C., Alessandro Carrera, René Corona, Mirella Crapanzano, Maurizio Cucchi, Fabrizio Dall'Aglio, Marvi del Pozzo, Cinzia Demi, Tania Di Malta, Elisa Donzelli, Lucia Gaddo Zanovello, Maria Gabriella Giovannelli, Rita Iacomino, Giuseppe Langella, Annalisa Macchia, Anna Rita Merico, Anna Montella, Ivano Mugnaini, Roberto Pacifico, Rita Pacilio,  Erminia Passannanti,  Patrizia Riscica, Gian Paolo Roffi, Anna Santoliquido, Evaristo Seghetta Andreoli, Valeria Serofilli, Lilia Slomp Ferrari, Antonio Spagnuolo, Claudia Manuela Turco (Brina Maurer), Antonio Vanni. Nata libera un’antologia di tanta immediatezza e ricchezza. Divisa in tre sezioni: Racconto e monologo teatrale, Poesia singola, Saggio breve. Per ogni sezione scritti di Autrici ed Autori che hanno voluto riflettere sul tema delle relazioni tra i generi femminile-maschile e sulle ricadute che la sto...

Peter Dale on Erminia Passannanti's poems. Peter Dale's translation of "Macchina",

Erminia Passannanti is an Italian poet and the translator into Italian of, among others, Geoffrey Hill, Seamus Heaney and Sylvia Plath, R.S. Thomas. (...) Her use of the free verse is unusual from an English-speaking view, or maybe merely from a current British perspective, in that it is dominated and controlled by considerations of syntax-structure alone.  This is further characterized by a large amount of disruption to normal syntax in the interest of irony, elegy, farse and point. Added to this, there is the use of language from a variety of registers and periods to create telling juxtapositions and sometimes expressionist and surreal effects. Phrases of memorial cultural significance are scrambled, rearranged and connected in surprising and shocking ways; the tone context of images is subverted and thwarted by such collocations and the vision travesties and contravenes expected codes of languages as with a dissociating mind. These shifts and contrasts are frequently slight - bu...